Det har redan gått en vecka sedan vi strålade samman i Örebro för en heldag med fokus på ledares lärande. Nu har jag skrollat i anteckningarna från dagen. Jag fick med mig mycket! Det känns riktigt roligt att vi beslutade att ordna en ny träff till hösten. Nyfiken? Håll utkik på Twitter #ledarelar eller #rektorschatt eller titta in på ledarelar.se .
Till att börja med är det fantastiskt att tolv människor, varav de flesta aldrig träffats, kan finna varandra tack vare sociala medier.Visst är Twitter och Facebook bra men det blir än bättre att mötas och få en hel dag för att tillsammans bli lite klokare. Med tolv deltagare från sex vitt spridda kommuner och olika huvudmän blev det spännande samtal på temat “Skolledare som lärande ledare – hur då?”
Det var riktigt givande att få ta del av Lydia Folkes inledande inputexempel där hon beskrev sin process och sitt “hur då?” under den fyndiga rubriken “Vägval som jag (pr-)övar”. Får du möjlighet att lyssna till Lydia, ta chansen!
Att anteckna eller inte anteckna är ibland ett dilemma. I måndags fick det bli noter i form av fraser under förmiddagens gruppsamtal med utgångspunkt från frågeställningarna:
- Hur kan jag som rektor främja och delta i lärares lärande och utveckling?
- Min skolas kollegiala lärande: Organisation? Ledning?
- Hur arbeta med engagemang, lärande och välbefinnande i min klass?
De fraser jag plitade ner under samtalet är en riktig guldgruva för fortsatt tänkande!
Under eftermiddagen var det dags för Edcamp. Enda nackdelen med Edcamp är att det går inte att ta del av allt. I mina grupper lyfte vi
- Organisation – Hjälp! *hållbart ledarskap *friskhet i organisationen *förebyggande
- Hur kan vi använda medarbetarsamtalen för reell utveckling?
och jag är fortfarande nyfiken över vad som kom upp i de andra grupperna som talade om
- Hur får vi in elevinflytande tillsammans med det kollegiala lärandet?
- Hur förhåller vi oss till speciella anpassningar i lärlaget?
Den sista frågeställningen diskuterades gemensamt
- Hur går vi från kollegialt lärande till professionellt lärande?
och som så ofta genererades en följdfråga: Vad kännetecknar kollegialt respektive professionellt lärande?
Nu fortsätter det egna arbetet. I kväll skall jag fördjupa mig i några av de länkar som delades under dagen.